Hengercsiszoló átépítése futószalagosra

Még 2013-ban építettem a hengercsiszoló gépemet. Az évek során sokat töprengtem azon, hogyan tudnám megoldani a futószalagos előtolást és a csiszolási vastagság pontosabb beállíthatóságát. Miután elég jól használható volt a hengercsiszoló ezért nem siettem el az átépítést sem. Sokat keresgéltem a neten, hogy milyen alkatrészeket tudok felhasználni hozzá. Az alkatrészeket is be kellett szereznem szép lassan, ez közel egy évig tartott mire nagyjából sikerült mindent megtalálni hozzá.

Az már a legelején világos volt, hogy a gép asztal emelését teljesen át kell építenem, mert a végtelenített futószalagnak az asztallap alatt kell hátrafele mennie, viszont pont ott volt középen az asztallap emelését biztosító menetes szár. Az asztallap egy zongorapánt zsanéron fordult, ez is útban volt a tervezett futószalagnak.

 

Azt kellett kitalálnom, hogyan tudom megoldani, hogy az asztal 4 sarkánál egyszerre tudjam emelni az asztallapot a döntés helyett. Ez viszonylag egyszerű volt, mert 4 menetesszár kell csak az asztal sarkaihoz. Na ez volt az alap ötlet, de ezt nem volt olyan egyszerű megvalósítani, mert mindent csapágyazva akartam megoldani, hogy szép simán, akadás mentesen tudjam emelni az asztalt.
Azt is szerettem volna, hogy a magasság állító tekerőn, ha 1 fordulatot tekerek akkor 1 mm emelkedjen az asztallap. Ehhez M14-es menetesszár kellett, mert ennek 2 mm a menet emelkedése, és ha 1:2-es áttételt használok akkor ez a probléma megoldva. Az M14-es menetesszárakra lánckerekeket rakok, és egy láncon keresztül fogom meghajtani az emelést. A tekerőkarra 8 fogú, míg az asztal sarkaihoz 16 fogú lánckereket kellett keresnem a neten. Ezzel az 1:2-es áttétel kérdése kipipálva.

A futószalag meghajtására volt egy 12V-os autó ablakemelő motorom még egy öreg Citroen BX bontásából maradt meg. Ehhez már csak egy tápegység és egy PWM egyenáramú teljesítmény fordulatszám szabályzó kellett. Ez az elektronikát készen vásároltam, majd rákötöttem egy Régi számítógép tápegységre meg az ablaktörlő motorra és teszteltem.

 

Sajnos nagyon hamar kiderült, hogy a 10A terhelhetőségű fordulatszám szabályzó hűtőbordája kevés, 1-2 perces működés során tűz forró volt a hűtőborda. A méréseim szerint a motor terhelés nélkül 6A áramot vesz fel 12 V-on. A hűtést úgy oldottam meg, hogy a számítógép tápegység házába építettem bele az elektronikát, és a tápegység ventilátora fogja lefújni róla a meleget. A számítógép tápegységet is kicsit módosítanom kellett. A felesleges kivezetéseket levágtam és a vezetékek végeit leszigeteltem zsugorcsővel. A z elektronikát csak egy helyre tudtam a dobozon belül jól elhelyezni, méghozzá pont azon a helyen, ahol a régi vezetékek kijöttek a tápegységből. Oda beragasztottam egy vastagabb öntapadós fóliát, hogy az elektronika alját el tudjam szigetelni a fém burkolattól.

Egy kétoldalas ragasztó darabbal pedig rögzítettem az elektronikát.

Már csak az egyik 12V-os vezetéket és a földelést kellett bekötnöm az elektronikába, a kimenetre meg rákötöttem az ablaktörlő motort.

Nagyon szépen lehetett szabályozni a motor fordulatszámát, 0-100 % tartományban úgy, hogy a PWM-es szabályzónak köszönhetően nem csökkent a motor ereje kisebb fordulaton sem. Ezután összeszereltem a tápegységet és kb 1 órán át járattam a motort tesztelés céljából, hogy mennyire bírja a tápegység és a motor + az elektronika. Az egy órás teszt után csak kézmeleg volt a motor, az elektronika is jól bírta mert a tápegység ventilátora rendesen lehűtötte.

Amikor már biztos voltam benne, hogy ez a rendszer működő képes akkor láttam neki a hengercsiszoló átépítésének. Először is leszereltem az asztal lapot, kivettem az emelését biztosító menetes szárat és a zongora zsanért is leszereltem.  Először is nézzük meg, hogy milyen alkatrészeket kellett összegyűjteni és vásárolnom az átalakításhoz.

 

 

A sarokvasakat beraktam az asztal és a gép vázának találkozásához, bejelöltem, hogy hova kerüljenek, majd az asztallap aljába felsőmaróval bemartam a 4 darab sarokvas helyét.

A sarokvas egyik végét akkorára levágtam, hogy ne nyúljon az asztallap fölé.

Az M14-es toldóanyákra réhegesztettem a 4 db sarokvasat és kicsit lecsiszoltam a hegesztési varratot, hogy ne látszódjon, milyen csúnyán hefteltem fel az anyát . 🙂

A 4 darab sarokvasat felcsavaroztam az asztallap aljára és az asztallapot a helyére akartam emelni, de nem fért be mert már rajta volt a toldóanya. Ezért még jobban szét kellett bontanom a gépet, a teljes felső csiszolóhengert csapágyastól le kellett szerelnem, hogy fentről be tudjam rakni az asztallapot.

Kerestem egy olyan spirálfúrót ami pont illett az M14-es toldóanyába, majd egy kalapáccsal átjelöltem a vázra a pontos pozíciókat.

Forstner fenékfúróval kifúrtam a vázat a csapágynak az asztal 4 sarkánál.

Az egyik alsó csapágy a helyén.

Most jött a neheze, a felső csapágytartó kialakítása. Ehhez először is meg kellett magasítanom a vázat mert a láncnak útban volt a csiszolóhenger csapágyháza. A csapágyház fölött akartam a láncot elvezetni. ezért a 4 sarokra 1-1 fakockát ragasztottam magasítónak.

A felcső csapágyakhoz kellett elkészítenem 4 darab fakockát, ebbe ugyancsak belefúrtam a csapágyak helyét és 8 db L alakú rétegelt lemez segítségével felcsavaroztam a felső csapágyat tartó konzolt. Itt nem használtam ragasztót, hanem csak facsavarokat, hogy szétszedhető legyen.

A magasság állító M14-es menetes szárakat méretre vágtam, hogy ne lógjanak ki a felső csapágyházból és köszörűgépen leköszörültem mindkét végét, hogy pont illeszkedjen a 12 mm lyukú csapágyakba. Ezután felszereltem a 16 fogú lánckereket, alul felül anyával lehet állítani a magassági pozícióját. A lánckerekek oldalát is átfúrtam majd M5-ös menetet vágtam bele mind a két oldalról, M5-ös imbusz csavarral rögzítettem pozíciót.

A felső elülső csapágytartóra felcsavaroztam egy lécet, erre két fakockát raktam kifúrva a csapágyaknak, majd a 8 fogú lánckereket raktam rá a menetes szárra és felül egy tekerőkereket. Az öntöttvas tekerőkereket egy MÉH telepen turkáltam, de nem volt tekerő karja ezért készítettem egyet rá. Az asztal hátulsó oldalára egy lécet csavaroztam amibe befúrtam egy lyukat, és 2 db csapágyat egymás mellé rakva elkészítettem a láncfeszítőt egy menetes száron.

Egy kapupánt csavarra van felrakva a 2 db csapágy és nagyobb alátétek bíztosítják, hogy a lánc a csapágyakon fussanak.

A csiszoló hengert is visszaszereltem, majd rátettem az elszívó burkolatot, hogy át tudjam jelölni majd a lánc helyét a burkolatra. Az átjelöléseknél függőlegesen kivágtam a burkolatot. Ezeken a kivágott réseken fals levegőt tudott volna szívni az elszívó ezért a burkolat belsejébe  pontosan a henger csapágyházát körül ölelő burkolatot ragasztottam, hogy lezárjam a fals levegő útját.
Az asztal sarkainál lévő menetes szárakon lévő 16 fogú lánckerekek rögzítését fellazítottam, majd a meneteszárak forgatásával addig emeltem az asztalt amíg pont hozzáért mindenhol a csiszolóhenger az asztallaphoz. Ekkor rögzítettem a lánckerekeket a menetes szárra, és már be is volt állítva az asztal párhuzamossága a csiszoló hengerrel.
A láncot befűztem és kipróbáltam a magasság állítás működését és mérésekkel ellenőriztem, hogy minden rendben van e. Tökéletesen működött, szép simán lehetett akadás mentesen emelni, süllyeszteni az asztalt, de ekkor jöttem rá, hogy nem jó jobbra tekeréssel tudom emelni az asztalt hanem balra tekeréssel. Na ez nem tetszett, ezért át kellett terveznem a láncfeszítést és a kézi tekerőkerék lécét. Átfordítottam a lécet, egy elülső láncfeszítést kezdtem kialakítani rajta. Ehhez egy fa keretet ragasztottam a lécre, abba középen átfúrtam a lécet, majd egy M8 tönkanyát ütöttem bele.

A feszítő csapágyaknak készítettem egy U alakú fakockát, ez megy bele a lécen lévő fakeretbe.

Ennek a csapágy tartó fakockának az aljára felragasztottam egy alu lemezt, hogy majd a láncfeszítő csavar ennek támaszkodjon és ne a fának.

Már csak a helyére kellett raknom a feszítőt és ellenőrizni, hogy hogyan tudom állítani.

A láncot újra befűztem és kivágtam belőle pár láncszemet, hogy jó legyen a hossza. Az asztal hátulsó végén persze megszüntettem a láncfeszítőt, hiszen azt elöl meg tudtam oldani.  Itt már összeszerelve látható a láncfeszítő a csiszoló henger felöl nézve.

A következő kép pedig a gép elejéről nézve a fekete láncfeszítő csavarral.

Nagyon jól és könnyen be lehet állítani a lánc feszességét., az eredménnyel meg vagyok elégedve.

Következett  az asztal végekre a futószalag hengerei. Ez nagyon egyszerűen oldottam meg egy körkivágó fűrésszel készítettem egy csomó fakorongot amit a 2 db M12-es menetes szárra felragasztottam majd fúrógéppel meghajtva szépen egységesre esztergáltam és csiszoltam a felületüket.

Vágram 4 dban olyan lécet ami az asztallap magasságának megfelel és a csapágyakat is bele tudom rakni. Majd összeszerelve egy szorítóval felfogattam az asztallra, hogy ki tudjam jelölni a rögzítésüket és az állításukat.

Ezekbe a csapágy tartó fadarabokba hosszanti nútot kellett marnom a házi készítésű nútmaró gépemmel, hogy állítható legyen a szalag feszessége.

Elöl és hátul is fent van a szalagok fa hengerei.

Az asztalba  2 2 csavarral rögzítettem az állítható henger tartókat, később ide majd marokanyák fognak kerülni. A rögzítési lyukakbamenetet fúrtam, ebbe mentek most bele a csavarok.  Így már meg tudtam mérni egy szalagcentit körbe vezetve a hengereken, hogy milyen hosszú szalagot kell rendelnem.
A futószalag teljes hossza 201 cm lett, ezt úgy gyártattam  le végtelenítve  120-as csiszolóvászonból. A szalag teljes szélessége megegyezik a csiszolóhenger teljes szélességével, azaz 61 cm széles. A heghajtást a hátulsó hengerhez tereztem felszerelni.  A meghajtott hátulsó tengely kétkomponensű epoxi ragasztóval lett bekenve és sóban megforgatva, így nem tud megcsúszni rajta a szalag. A szalag feszítését az asztallap mindkét végén állíthatóra készítettem el.   A gép hátulsó oldalán az asztallap egyik sarkára lett felszerelve egy autó ablakemelő motorja, amin egy 8 fogú lánckerék van, és ez egy láncon keresztül hajtja meg a hátsó szalag hengert, azaz így állandóan feszesen tartja a szalag felső oldalát, míg az asztal alatt lehet egy picit lazább is. A szalag henger tengelyén egy 16 fogú lánckerék van, így a motor 2:1-es lassító áttételként működik, növelve ezzel a motor nyomatékát és lassítva a futószalag sebességét és növelve a nyomatékot.

Sokáig nyomoztam, hogy hol tudom megrendelni méretre gyártva a futószalagokat. végül a Kucsaker kft-nél tudtam legyártatni 2 darabot, durván 15.000 Ft-ért. Jó pár levélválltás kellett hozzá, de nagyon készséges volt a tulaj.

Itt már fel van szerelve a motor is. a motort tartó lemez elfordítható, így lehet beállítani a meghajtó  lánc feszességét, egy marokanya pedig fixálja a beállítást.

Közben persze felszereltem a digitális útmérőt is hogy azt is tesztelni tudjam.

A táegységet a gép vázának a polcára szereltem be, a hátlapon kivezetve a motor vezetékeit. Persze a vezetékeket műanyag kapcsokkat rögzítve mindenhol, hogy ne tudjanak mozogni.

A gép vázának hátuljára felszereltem egy kapcsolós elosztót, ebbe tudtam bedugni a hengercsiszológép meghajtó motor csatlakozóját és a futószalag vezérlést.

Az eddig elkészült részeket szépen lefestettem vékonylazúrral arra a színűre mint a gép többi része volt. A gép tetejére ahol a lánc keresztbe megy a gépen 1-1 felsó fa lécet csavaroztam leszerelhetőre, ez azért kellett, hogy védje a láncot a portól.

A futószalag motorjának is készítettem egy levehető burkolatot rétegelt lemezből.

A gép elejére készítettem egy leszerelhető védő lécet ami megakadályozza, hogy a hasammal hozzáérjek a futószalaghoz.

Ezzel el is készültem a géppel, már csak az utólagosan elkészült burkolatokat kellett lefesteni.

A gép tetejébe fúrtam egy pici lyukat, ebbe egy mágnest ragasztottam, így a digitális útmérő óráját fixen tudom egy helyen tartani és nem fog elcsúszkálni amikor remeg a gép.

A finombeállításokon túljutva meglepődve tapasztaltam, hogy nagyon pontosan tudom beállítani a csiszolandó munkadarab vastagságát. Eredetileg az volt a tervem, hogy ha 0.1 mm pontosságot elérek akkor az már bőségesen elég a faipari barkácsolásoknál. Ehelyett a beállíthatósága tízszer jobb lett, azaz 0.01 mm pontossággal tudom beállítani a csiszolást. Ennek nagyon örülök, bár nemigen van szükség ilyen pontosságra.
Pár léc lecsiszolása után késznek nyilvánítottam a gépet. Boldogság, hogy ezt is meg tudtam oldani.  🙂 🙂 🙂 A telejes átépítés költség körülbelül 35.000 Ft alkatrész vásárlásával tudtam megoldani.

Végezetül jöjjön egy kis videó is a gép próbájáról.

Előző rész :

Házi hengercsiszoló gép építése 1 rész
Házi hengercsiszoló gép építése 2 rész

 

 

Ajánlott cikkek

Translate »